måndag 29 mars 2010

Ronjaskriket

Det luktar vår ute. Är det inte en alldeles underbar doft?! Innan själva våren bryter ut kan jag tycka att det är ett för jäkla mycket tjat om den. Den känns helt enkelt lite för överskattad. Inget annat prat än om vädret. Men nu när man kan lukta sig till den retirerar jag och omfamnar den med mitt kroppsspritter och mitt bleka soltörstande fejs. Vad vore livet utan vår?

Med våren kommer också lusten och inspirationen att göra något nytt, vare sig det är i hemmet, utseendemässigt(den inspirationen har jag eventuellt mest hela året) eller planering av härliga semesterveckor. För mig brukar det yttra sig i ett hämningslöst göra-om-hemma frosseri alternativt hysteri. Gärna möblera om för att sedan inse att det var bättre innan och få flytta tillbaka allt på sin ursprungliga plats eller att rota i förrådet efter bortglömda inredningsprylar (till Stora A,s djupa suckar eftersom det naturligtvis är han som får brottas med kartongerna i förrådet). Det yttrar sig även i en manisk hygiencheck i hemmet. Solens strålar lyser obarmhärtigt på alla flottiga barnfingeravtryck på köksluckor, misär-smutsiga fönster samt ett tunt lager damm precis överallt. Trasan växer fullständigt fast i Malliga mammans hand och hon ligger på knä och skrubbar på de mest otillgängliga ställen.

Jag är vanligtvis ingen pyssel-människa. Kan bli så vansinnigt avis på människor som älskar att slänga ihop ett egenhändigt scrappat födelsedagskort eller som gör trendriktiga papier-maché bollar att hänga upp i fönstren. Det är tålamodet mitt som tryter. Det ska gå fort och jag är ganska slarvig. Och om något krånglar eller inte blir som jag tänkt river/kastar/klipper jag sönder kortet/bollarna/gardinerna. Ändock så blir jag pysselsugen såhär på vårkanten. Därför är Stora A så bra att ha. Han pysslar som jag säger. Han har många mjuka sidor och pysselsidan av honom är väl en av dem. Han kan sitta och sy små trolldräkter i timmar och blir det inte rätt sprättar han med ett onaturligt lugn tills han blir nöjd. Han kan måla en list i 1000 år och trä små små pärlor på en 3-meters tråd utan en endaste suck.

Välkommen våren!


Stora A?

1 kommentar:

Vanilla sa...

Ja, visst är det härligt att våren är här! Jag älskar vårskriket i Ronjafilmerna och när vi var små brukade jag och mina småsyskon göra vårskriket hemma på landet där vi bodde. Underbart! :-)