tisdag 18 maj 2010

Goda grannar och Svenska hjärtan

Nu lever och frodas grannlivet. Allas dörrar står öppna på vid gavel och alla får inblick i varandras liv vare sig man vill eller ej. Man får höra skratt och skrik blandat med telefonsignaler, förtroliga samtal och musik som skrålar. Grilloset ligger tätt och ungarna cyklar ikapp. Very Svensson. Jag gillar Svensson. Men inte att vara i Svenssons universums mittpunkt. Stora A som kan snacka upp vem som helst, tycker det är en fröjd att få prata med grannfolket som om han känt alla i 100 år. Det skrävlas och skrattas och snackas. Jag ses nog som hans skygga mystiska hustru(nåja) som en fluga på väggarna och en skugga i asfalten. Som småspringer till tvättstugan och bilen, alltid på väg, som aldrig vill stanna och prata.
I lekparken är jag 100% fokuserad på ungarna, trots att jag inte är någon lekmorsa och svär inombords när jag ser någon pratglad person närma sig.
Vad gör jag här? Finns jag? Okej, jag kanske överdriver en smula (som vanligt?). Det kan vara mysigt och tryggt med alla Svenssons och jag ler mycket mot dem iallafall. Men jag vill inte att alla ska veta allt om mig och mitt privatliv (jaha, ni tycker att blogga är samma sak, fast värre, hm, tänkte inte på det förrän nu-whatever)
Det enda jag begär är att få fortsätta bajsa med öppen dörr utan att hela granngården hör min plumsar. Nu vet ni det.

PS. TV-serierna i rubriken var mina favoritserier när jag var någonstans i mellan och högstadiet. Ironiskt eller vad?

3 kommentarer:

Susanne Nilsson sa...

Ha ha! Jag sitter återigen och skrattar högt. I vårt förhållande är det ju tvärtom. Jag glappar med käften till grannarna samtidigt som jag på ett näst intill oberört och på snudd till slampigt sätt visar upp bröstet som jag ammar på. Jag försöker göra grannarna till min andra familj. Fast. Det har bara blivit så. Jag är sån. Ibland är det skönt att vara sån. Ibland tycker jag att jag är pinsam och uppträder som en typisk campingmorsa som borde gå i träningsoverall och hänga in över vardera husvagn och ösa ur mig käckheter tills strupen torkat till. Nåväl. Vi är olika. Tack o lov. Men att vara lite mystisk tycker jag överträffar campingmorsan med råge. You go girl! Puss.

Emma sa...

= ) Mitt i prick för vad jag hade för tankar igår kväll efter grannar hängandes in genom fönstret undrande "vad ska ni ätaaa"? och en annan granne i vardagsrummet som jagade sin nakna son...och jag som kommer vara hemma hela dagarna - gulp!!! Jag rymmer nog till slut eller så får stackars Hanna inte ens gå ut, haha...

Puss o Kram

Malliga mamman sa...

hahaha Emma, ska vi köpa ett flerfamiljshus i skogen du och jag? KRAM
Sune, fy faen om du och Stora A bodde tillsammans då skulle ni ordna gårdsfester och tjööööta så pass vida hål i grannarna med likadana träningsoveraller. Men ni är fina och man kan tacka att det finns sådana som ni så vi andra gråa kan komma ur och utanför tapeten ibland. Love.