torsdag 2 december 2010

118100

Det är roligt att härstamma från en dialekt som inte talas där man just nu bor. Jag älskar dialekter. I tonåren var man ju säker på att man talade rikssvenska men...näe. Finns många goa uttryck i västgötskan och jag älskar att dra till med de värsta/bästa uttrycken här i gnällbältets mecka. För en stund sedan använde jag uttrycket "han säger inte flaska" och min granne rynkade förbryllat på pannan. Han hade aldrig hört uttrycket och jag tänkte att det är väl något dialektalt igen då. Jag googlade på "inte säga flaska" och kom in på 118100s hemsida. WOW de har verkligen svar på ALLT. Skithäftigt ju. Vart uttrycket kom ifrån?
118100 säger jag bara.

1 kommentar:

Lisa sa...

Här i Småland förstår de inte västgötska heller!
I helgen trodde en att jag hette Elisa. (kan bero på att jag sa.. öh-lisa)
Sen var det en som sa "du är från Värmland va?"
Illa! Lägg ut fler typiska västgötska uttryck!! Jag behöver dem här i smålands-skogarna! :)