onsdag 2 mars 2011

Att vara kvinna bland kvinnor

Jag blir så ledsen när jag hör och ibland upplever hur vi kvinnor behandlar-varandra. Ibland vet jag inte vad jag ska tro. I ena stunden är alla systrar, vi visar fullt stöd och förtrolighet mot varandra, peppar och lyssnar. För att sedan i andra stunden visa missunnsamhet och prov på sällan skådad jante-lag. Det baktalas, snackas och höjs på ögonbryn om någon sticker ut och visar framfötterna exempelvis. Framför allt inom yrkeslivet sker detta, då speciellt inom kvinnodominerade yrken. Säga vad man vill om män, men ibland verkar det som de har en mer rättfram och schysst kommunikation. Mer ryggbank och fokus på sitt eget istället för att snegla sig blind på andra liksom. Ibland tycker jag att vi kvinnor lägger krokben för varandra i vår väg mot jämställdhet.

Inga kommentarer: