lördag 23 juli 2011

Att leka doktor är bäst för då får man iallafall ligga ner och vila för en stund...

Jag är ingen vidare rolig "lek-mamma". Jag har tur som har barn som roar sig väldigt bra själva och leker finfint med varandra (med tillhörande ryck i håret och tjyvnyp ) och med kompisar. Ibland kan jag få dåligt samvete när de ber mig vara med och leka och som den mamma jag är så säger jag oftast: - Mamma kommer snart, ska bara.... Mamman kommer oftast inte, barnen glömmer att de frågat och mamman tvättar, surfar, lagar mat eller pratar i telefon istället. Men jag tror faktiskt inte att man behöver vara en "lek-mamma" för att vara en god mamma.

En sak som jag läste en gång som jag bär med mig i vardagsstressens hårda verklighet, är att efter dagishämtningar och matlagning verkligen ha en stund då jag SER barnen. ÄR med dem, RÖR vid dem och LYSSNAR på dem. Inte bara "humma" frånvarande när de ivrigt berättar någonting.
Andra saker som jag tycker är roliga är att rita och måla med barnen. Att betrakta deras koncentrerade miner och noggranna handrörelser är världens underhållning. Att läsa och sjunga gillar jag med. Hellre att gå in för saker som man själv gillar att göra än att tvinga sig själv till leka bondgård, skola eller någon av alla dessa rollekar som de fixar så bra själva.

En annan sak som också ger mig extremt dåligt samvete är dagens nya teknik. Mina egna föräldrar måste ju haft oceaner av tid till oss kan man tänka, eftersom de inte var distraherade av mobiler och datorer. Mina döttrar kan ibland ryta åt mig: -Stäng datorn! eller sucka djupt när jag säger att jag bara ska skicka iväg ett sms. Sociala medier hjälper oss att hålla koll och kontakten med folk. Men man får ju för guds skull inte glömma att lägga nutiden på människor med kött och blod alldeles intill, speciellt ens barn såklart. SÅ STÄNG AV DATORN NU OCH OCH UMGÅS IRL ISTÄLLET!!!




Dagens alster av Systrarna Fjäril och Nyckelpiga

1 kommentar:

Vanilla sa...

Jag tror inte heller att man behöver vara lek-mamma för att vara en bra mamma. Jag minns att vi hade en ganska "barnslig" moster när vi var små och hon älskade att leka häst, mamma-pappa-barn och andra roll-lekar med oss. Mamma och pappa gjorde aldrig det vad jag kan minnas. Men tänk vad härligt det är att ha syskon då! :-)

Kram