tisdag 23 april 2013

Googleicious

Vad mycket man var tvungen att veta förr! Eller levde man i lycklig ovisshet? Struntade man helt sonika att ta reda på en viss sak, ringde man en vän, använda man uppslagsböckerna? Jag kommer ärligt talat inte ihåg.
Hetsiga diskussioner om vem som har rätt är ett minne blott, när mobilen trollas upp och svaret på frågan klickeliklickas upp i ett nafs. Ingenting kan förskönas eller hittas på för svaret finns där svart på vitt mitt framför nosen. Tro mig att Google har räddat mig i mitt yrkesliv och i viktiga existentiella frågor som vilken kaffebryggare som fått bäst i test. Men lär man sig verkligen något? Fastnar det något där i våra googlegeggamojiga quickfix hjärnor? Snabba svar. Fortare glömska. Blir vi smartare eller dummare?
Men visst är internet en värld man helt klart inte skulle vilja vara utan idag. Imorgon får vi se.

1 kommentar:

Vanilla sa...

Ja, så är det verkligen. Det är svårt att tänka sig en tillvaro där man inte kan googla sig till svaren...