tisdag 15 oktober 2013

Den första fondtapeten

Bilden till höger kastar mig tillbaka till mammas och pappas sovrum när jag växte upp. Fondväggen var väldigt lik denna bild och tillhörande tapeter var beigefärgade i medaljong. Vi levde kvar i 70-talet rent inredningsmässigt långt in på 90-talet i vår familj. Ssängen med svart trä, sammetsinfattningar och inbyggd klockradio, byttes inte förrän mamma och pappa gick skilda vägar 1998. Där i mitten av sängen var så tryggt och skönt när man smugit ner från svettiga mardrömmar. Där har jag lyssnat på pappas timmerstockar och Karlavagnen, vridit upp de svart och guldfärgade radiorattarna när nyheterna om Olof Palmes död ekade ut och samsats om plats med syrra, hund och katt. Jag har räknat medaljonger, känt den gyllenbeiga heltäckningsmattan under mina fötter, förstört samma matta med olika fläckkomponenter och hoppat i sängen framför skogen på fondtapeten. Tänk vad en bild kan få en att minnas svunna tider. Fantastiskt hur ens hjärna, sinne och känslor fungerar tillsammans.

Inga kommentarer: