fredag 23 juli 2010

Mera Mora

Jag har inte vistats nämnvärt mycket i Dalarna förut. Vi har just varit på en kort, vi-måste-göra-något-för-barnen-tripp (nu när vi slösat bort så mycket pengar på att bevisa vår kärlek med vigsel å allt...) Det blev Tomteland och Björnparken i Orsa. Jag säger bara HERREGUD vad ALLA är trevliga i Dalarna. Är det dialekten, hästarna eller falufärgen? Jag såg ungefär 273682st olika situationer där de serviceinriktade dalmasarna lika gärna kunde ha dumförklarat, suckat, snäst eller låtit bli att svara på alla dessa turisters krav och frågor. Men inte ett enda irriterat litet ryck i deras rosenkindade ansikten såg jag. Det är nästan så att man blir rent av förbannad av deras klämkäcka svar och vänliga leenden, som verkligen är på riktigt. Nej förbannad är inte rätt ord. Som den lilla patetiska människa jag är så blir jag rörd. Jo, på riktigt. Var till och med tvungen att torka bort en tår när tomtekassörskan frågade om polkagrisklubban som jag klumpigt tappade på marken gick sönder och undrade om jag ville ha en ny. Snyft. Så fint. Love Mora.

Inga kommentarer: