söndag 15 augusti 2010

Söndagstankar

I ett enda andetag, i en vindpust kan ett liv byta kapitel och hela ens framtid kan förändras. Det som man håller kärt i ens liv, som kan tyckas så starkt och oövervinnligt kan helt plötsligt bli litet och skört. Att var stark i sig själv tror jag är avgörande och oändligt viktigt i tider av prövningar. Men också att tillåta sig själv att vara riktigt ledsen för att sedan orka ta sig upp igen.
Men vad vore livet utan dessa prövningar? Inget liv att tala om. En av livets kryddor som ingen egentligen vill ha men som behövs för att uppskatta allt det där andra, de härligt doftande och starka kryddor som gör en lycklig så lycklig.
Nu skriver jag om människor som i största allmänhet har det bra. Det finns så mycket hemskheter i världen, både i "trygga" Sverige och i resten av världen som verkligen inte tycks ha någon mening. Ren ondska som inte för något som helst gott med sig. En krydda som ingen borde få smaka, som borde torka bort och för evigt dö.
Sådana här funderingar kan kännas övermäktiga ibland och alla ens egna "små" bekymmer patetiska.
Men min och mina närståendes verklighet är ju mitt liv.

Inga kommentarer: