onsdag 19 januari 2011

Dag 24 - En första

...utlandsresa. Jag var 7 eller 8 år och vi åkte med familjen till Marocko. Jag minns det som igår. Helt fascinerad var jag och efteråt pratade jag, som var tyst som en mussla i skolan, om resan i veckor efteråt. Kameler, konstig mat och sött te, härliga färger, fina sagokläder och skrämmande bortgiftes-erbjudanden. En hel skinnpuff skulle mina päron få för mig.
20 kameler skulle vi få för morsan. Inte illa vill jag lova.
Det var ytterst nära att syrran fick lov att stanna kvar, då vi blev stoppade på flygplatsen som misstänkta kidnappare av ett stackars oskyldigt arab-barn. Vi är ingen svennebananfamilj till utseendet direkt.
Min första utlandsresa var ett härligt äventyr. Behöver jag nämna att Ali Baba och de 40 rövarna var min favvo-lektyr för ett tag efter det? Jag gillar också Leila Lindholm och marockansk inspirerad inredning grymt mycket. Snacka om att få avtryck för livet.

Inga kommentarer: