tisdag 29 mars 2011

Reggio Emilia

Våra barn går på en Reggio Emilia-inspirerad förskola. Lite skeptisk var jag allt när jag först hörde att den tilltänkta förskolan till Söta S för 3,5 år sedan, använde sig av denna pedagogik. Det var inte pedagogiken i sig jag reagerade på, eftersom jag visste nada, zip och inget om den, nej utan just att förskolan överhuvudtaget hade en "annorlunda" inriktning är "vanliga" förskolor. Flummeri var ett (väldigt icke-existerat ord i svensk ordlista)ord som poppade upp i min lilla fyrkantiga och formstöpta hjärna.

Men ju mer jag läste och hörde om den desto mer orädd och säkrare blev jag att förskolan var rätt för oss. Vi har älskat den från första veckan (som bestod i mycket tårar både från mig och Söta S). Personalen är verkligen fantastisk, med ett genuint intresse och omtanke för barnen och hela verksamheten inklusive nojiga föräldrar med olika krav och önskemål.

Ikväll har jag varit på förskolan för att lära mig mer om Reggio Emilia och mina barns "andra hem". Jag känner mig glad, upprymd och inspirerad. Även lättad att jag med varm hand och gott samvete kan lämna dem på heltid på deras älskade Änglagård från och med måndag.
När personalen avslutade kvällen med orden: Barn är guldgruvor – det är vår uppgift att få guldet att glimma! Då fick den patetiskt lättrörda mamman nästan torka bort en tår av tacksamhet i ögonvrån.
Mitt mammahjärta känns lugnt och fint.



Inga kommentarer: