fredag 29 maj 2009

Trött men solig


Bababadadadagrglugglguggrrhrlrrhrkgjlkbababa. Lilla A vaknar. Exakt kl 05.20.
Jag tittar ner i spjälsängen. Där i ligger en liten solstråle. Sprattlar, strålar och skrattar. Oemotståndlig. Men mamma är trött så trött och orkar knappt le tillbaka.
Lyfter upp energiknippet och sätter henne i barnstolen.
Nu börjar stressmomentet all times. GRÖT- ge mig gröt- NU! Solstrålen har förvandlats till en bestämd liten diktator. Fort fort fort ska det gå. Hjärnan vaknar till av obarmhärtigt barnaskrik. Som knivar i de små grå. - Fan, LUUUUGGGGNNNN! halvskriker jag med håret på ända och ögon fulla av grus och med hjärta som rusar och fötter som fryser.
Lilla A börjar skratta. Jag med. Gröten är färdig och dagen kan börja.
Vem bryr sig om sovmorgon när man har en unge som ler till sig hela världen?

Solen flödar in genom de smutsiga fönstren och en oplanerad dag ligger framför oss.
Ska köpa rosévin och skåla in årets balkonghäng med Stora A ikväll. Lyssna på musik. Vi sätter nästan aldrig på cd-spelaren längre förutom när det ska lyssnas på Pippiskivan eller Barnens bästa. Varför? Jag och stora A lyssnade alltid på musik. Vi bråkade om vems tur det var att lägga i en skiva, då våra musiksmaker, hm, skiljer sig något.

Igår tittade jag på Henrik Schyfferts the 90´s på tv. Det var guld. Nittiotalet rules.
Under nittiotalet hann jag gå både högstadiet och gymnasiet. Himmel och helvete och allt där emellan. Henrik Schyffert är för övrigt en av Sveriges snyggaste män. Japp.
Trevlig helg och allt det där.

1 kommentar:

Vanilla sa...

Vad mysigt det låter med rosévin och balkonghäng. Hoppas barnen sov gott så ni fick en lugn och mysig kväll! Kram