fredag 7 augusti 2009

Min morgon


06.30. Ensam i solen på balkongen, dricker mitt kaffe och läser dagens tidning. Jag sitter i mitt nattlinne och har inte en endaste öppen hårsäck som fryser. Sensommarvärme. Jag går in och lyssnar på barnens små andetag och snusningar, stryker en lock från pannan och pussar fjäderlätt på kinden. Hjärtat bultar av kärlek och blodet rusar till som av ett lyckorus. Går ut på balkongen igen och det doftar av rosor och dagg. En fågel som förnöjt hälsar morgonen välkommen.
Underbara dag hinner jag tänka.

05.00. Piiippiiippiiiiiiiiipihärdigtrudeluttilutt. Stora A;s alarm på mobilen går på likt en ihärdig skata på uppåttjack. Alla vaknar-utom Stora snarkande A. I min ursinniga morgondimma häver jag mig över karlen och ruskar det hårdaste jag kan i manskroppen som så tungt sover. Söta S börjar gny och solen skiner obarmhärtigt in i sovrummet till dubbelsängen där våra svettiga kroppar samsas om 180 cm. Lilla A börjar skrika. Väser i desperation; Nu tar du Lillan och går UPP! Du ställer alltså klockan på 05.00 endast för att få snooza och väcker resten av familjen ditt %%##**&# förbannade EGO! Varav Stora A faktiskt flyger upp likt en gasell, tar bebisen i famnen och stapplar upp likt Ozzy himself. När han efter någon timme senare ska iväg till jobbet, är stämningen minst sagt frostig efter min lilla morgonsurhetsattack och svordomsharang som fortfarande ligger i luften. Jag pallrar mig sömndrucket upp och tar över morgonen och dörren stängs utan ett hejdå eller någon sedvanlig puss.
Jävla skitdag hinner jag tänka.

Kontrasternas kvinna och liv.
Ibland kan man ju bli helt matt av alla olika känslor och upplevelser man har under en dag, månad, ett liv eller en morgon.
Livet kan snabbt förändras både till det bättre och det sämre.
Ta tillvara på denna vackra dag fina människor och var glad för det lilla eller det stora ni har!

Och nej. Jag har varken blivit frälst, gått någon förverkliga-dig-själv kurs eller druckit. Glad dag!

4 kommentarer:

Linda sa...

Måste erkänna att jag smygläst din blogg ett tag nu. Du är verkligen duktig på att få till texterna!

Malliga mamman sa...

Ååå en Linda som tjyvläser min blogg...hm. Blir ju grymt nufiken vem utan mina 12 Lindor det kan vara...hm. Tack iaf och kram.

Vanilla sa...

Åh, dessa humörsvängningar. Tänk om de åtminstone kunde hålla sig till en vecka i månaden, men nej. Alltid våra upp-och-ner känslor och våra berg-och-dalbane-liv...

Men om vi ska vara ärliga så älskar vi ju det! Livet blir aldrig tråkigt! Kramar

Vanilla sa...

Härligt kort på dina fina tjejer förresten! Wow vilket hår söta S har! Där ligger jag i lä... ;-)